جمعه 24 آبان ماه 1398
Module Border Module Border
  خانواده 

تأثیر ماهواره بر تربیت کودکان و نسل آینده

 

یکی از برنامه ها و سیاست های جهان غرب برای مبارزه با باورهای دینی و از بین بردن نگاه تقوایی در جامعه ، طراحی رسانه در عرصه بین الملل و ایجاد یک فضای مخرب بین افراد است.برنامه ریزی جهان غرب در جهت هویت زدایی ، دین زدایی ، خانواده ستیزی و خانواده گریزی است و بر اساس این محورها به تولید فیلم و برنامه می پردازند. نگاه اساسی فیلم هایی که توسط رسانه های غربی تولید و از طریق ماهواره به طور رایگان در اختیار خانواده ها قرار می گیرد از میان بردن نگاه عفیفانه مرد و زن در خانواده است. آنها تلاش می کنند تا زیور عفاف را به عنوان یک عامل مخرب جلوه دهند و تعهد و پایداری افراد خانواده را نسبت به هم از میان ببرند.‏

شبکه های ماهواره ای تلاش می کنند با نابودی شخصیت زن مسلمان، خانواده ها را فروپاشیده و نسلی بی بند و بار را برای آینده پرورش دهند. هدف اصلی فیلم ها و سریال های ماهواره زدودن تقوا، حیا، شرم، وفاداری، تعهد و حس مسئولیت در خانواده ها است. هم اکنون گفتمان اقناعی به صورت نفوذ از طریق رسانه ها بر جهان حاکم است و تبلیغات سوء طرز تفکر افراد را مورد نفوذ قرار داده و از توجه به عقلانیت بازمی دارد.امروز یکی از کارکردهای منفی رسانه ها با توجه به کثرت و قدرت آنها سلب تفکر از افراد است و اگر

قرار باشد افراد به طور دائم این برنامه ها را مشاهده کنند ناخودآگاه از مسیر صحیح خارج و به اعتقادات خود بی توجه می شوند. ‏برنامه های نامناسب ماهواره به دنبال ترویج احساس آزادی مطلق و یا همان لیبرالیسم جنسی هستند؛ لیبرالیسم جنسی به دنبال ایجاد آزادی برای روابط جنسی

 مطلق بوده که هدف غرب اشاعه این فرهنگ است که از دستاوردهای اومانیسم محسوب می شود.نمونه بارز ترویج مفاسد دینی ، عفاف زدایی و ایجاد حس رقابت زن و شوهر نسبت به یکدیگر است یعنی آنها به جای اینکه انیس و مونس هم باشند به صورت رقیب یکدیگر نمایش داده می شوند و نسبت به هم وفاداری ، تعهد و پایبندی ندارند.

برنامه های ماهواره ای به زنان و جوانان توجه ویژه ای دارند.آنها در تلاش هستند تا با نابودی شخصیت مطلوب زن مسلمان خانواده ها را فروپاشانده و نسلی بی بند و بار را برای آینده پرورش دهند.مشاهده دائم برنامه های نامناسب ماهواره افراد را دچار حالت مسخ شدگی و از دست رفتن عقلانیت می کند و خانواده های تحت الشعاع این برنامه ها از مسیر اصلی تربیتی خود که ریشه در مکتب اسلام دارد فاصله می گیرند. شبکه های ماهواره ای شبهاتی را در ذهن مخاطبان ایجاد می کنند.این شبکه ها شبهاتی را مطرح می کنند که زنان یا جوانان با سطح دانش خود قادر به پاسخگویی آن نیستند و باید مراحل طولانی را برای دریافت پاسخ و رفع این شبهه طی کنند.تبلیغات سوء شبکه های ماهواره ای اثرات مخربی در اعتقادات، تفکرات، شخصیت و تربیت خانواده ها و بویژه زنان و جوانان دارند و افراد را از تفکرات و اعتقادات صحیح خود جدا می کنند. تمام هدف این برنامه ها نابودی سلامت فکر و رفتار افراد است.

امروزه کودکان از سن کم ، با رسانه‌های گروهی بزرگ می‌شوند و دوران کودکی‌شان ، یک «کودکی همراه با رسانه‌های گروهی» می‌باشد. والدین هم باید با این واقعیت کنار بیایند و به این ترتیب، مشخص می‌شود که آنان به تنهایی، نفوذی بر آنچه کودکان از طریق رسانه‌ها با آن مواجه می‌شوند، ندارند.

از سنین کم، محیط اجتماعی نقش عمده‌ای را بازی می‌کند. کودکان در خانواده، استفاده از رسانه‌های گروهی را به همان طریقی می‌آموزند که لباس بر تن کردن یا دندان شستن را یاد می‌گیرند. دقیقا در مورد تماشای تلویزیون نیز عادات بعدی آنان ، بستگی به چگونگی استفاده‌ی والدین، خواهران و برادران از آن دارد.

پیدایش فن سینما در ابتدای قرن بیستم، ظهور رسانه های بی سیم نظیر رادیو و سپس تلویزیون ، تولید و انتشار نوارهای ویدئویی و راهیابی آن به خانه ها در دهه های آخر قرن گذشته و از همه مهمتر همگانی شدن و امکان دسترسی آسان همگان بدانها و هم اکنون پدیده شگفت انگیز ماهواره و شبکه های اینترنت، از مظاهر تحول این در صنعت، عصر حاضر بوده است، که انسان تمام آنها را برای رسیدن به مقاصد مختلفی نظیر اطلاع رسانی، تعلیم و تربیت، اندیشه پروری (فرهنگسازی) هدایت و راهنمایی، افزایش آگاهیهای اجتماعی و… به کار گرفته و می گیرد. البته در همه این اهداف نیز هدفهای تربیتی نهفته است.

چگونگی پذیرش و استقبال مردم و نیز تحت تأثیر واقع شدن هر کدام از آنها از این ابزار و وسایل متفاوت است ؛ زیرا استقبال مردم ، متأثر از عوامل گوناگونی نظیر ، اندوخته ها و یافته های فرد، دیدگاهها، اعتقادات و ارزشها و… است.

هر اندازه که رسانه ها به بهترین شکل به کار گرفته شوند ، منافع و فواید آن در زمینه کمک به رشد صحیح و سالم افراد و نیز سازگاری او با جامعه و تحول و پیشرفت صحیح آن جامعه به سوی کمال مطلوب ، بیشتر خواهد بود .

نظر به این که از طرفی حوزه های معرفتی و علمی بسیار وسیع بوده و دارای سرعت چشم گیری از پیشرفت در زمینه های مختلف می باشد و به کارگیری صرف روشهای تقلیدی و نقل و انتقال معارف توسط نظام رسمی تعلیم و تربیت ، مؤثر  نبوده و  بر تمام ابعاد و جوانب امر پوشش کافی ندارد و از طرف دیگر ، استفاده و بهره بردن از دستگاههای اطلاع رسانی و رسانه های گروهی آسان است و دارای توان بالا و امکانات وسیعی در جهت انتشار بین گروههای  مختلف مردم  میباشد، بنابر این کمک گرفتن از دستگاههای اطلاع رسانی و رسانه ها برای استحکام بخشیدن به فرایند تعلیم و تربیت و تعمیق آن در زمینه های مختلف و حوزه های علمی ، فنی و ادبی در خارج از مدرسه بیش از پیش ضروری است.

پیامهایی که توسط رسانه ها رد و بدل می شود در ابعاد مختلف سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، نظامی ، فرهنگی و… است . مخاطبان این پیامها افراد و گروههایی در سطوح  مختلف فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی اند که گاه در مسافتهای طولانی و دور از هم در سراسر جهان پراکنده اند.

مستر همفر جاسوس انگلیسی می نویسد:

زنان آنان دارای حجاب محکم هستند که نفوذ فساد در میانشان ممکن نیست به هر وسیله ای که شده باید زن مسلمان را از حجاب اسلام خارج کرد و بی حجابی در بین مسلمانان رایج شود و ابتدا برای گول زدن آنها (برای این) که حجاب را کنار بگذارند باید به آنها تفهیم کرد که حجاب به صورت چادر و یا عبا مربوط به اسلام نیست!

 رضا بنیادی

http://www.ammarname.ir/node/59685

 

Module Border Module Border
ورود |عضويت
Copyright (c) 1398/08/24 باشگاه خانواده کارکنان جهادکشاورزی استان اصفهان
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا