وقتی چادر مشکی افتخار زن غربی میشود(1)
بخش اول
حجاب اسلامی یکی از مقولاتی است که در دنیای امروز توجه زیادی به آن میشود و وقتی دلایل رعایت آن را از زبان زنان تازه مسلمان میشنویم، ارزش واقعی آن بیشتر مشخص میشود.
به گزارش فارس، حجاب اسلامی یکی از ویژگیهای زن مسلمان است؛ حجابی که نه محدودیت و محصور بودن را برای او در پی دارد بلکه عاملی است برای رشد و تعالی بانوی مسلمان در محیط اجتماع، فارغ از خصوصیات زنانه و به دور از برانگیختگیهای جنسی، حجاب زنان و بعضا مردان البته ریشه در ادیان ماقبل اسلام دارد چه اینکه در بسیاری فرهنگها و تمدنهای پیشین که هزاران سال قبل از ظهور اسلام وجود داشتند هم زنان به ویژه در میان طبقات بالا و اشراف، دارای حجاب بودهاند و پوشیده بودن، یکی از خصوصیات بانوان درباری و دارای شأن و مقام بالای اجتماعی محسوب میشده است.
پس از رنسانس و با توسعه فرهنگ و اندیشه مادیگرایانه و نیز نگاه کالامحور به گوهر وجودی انسان خاصه جنس زن، برهنگی و بیحجابی نیز به تدریج در تار و پود زندگی غربی رواج یافت تا آنجا که بانوان کشورهای اروپایی و آمریکایی طی تنها یک سده، لباسهای زنان را به کنار نهاده و تیپ و ظاهری کاملا مردانه یافتند و در عرض سه دهه پایانی قرن بیستم نیز، برهنگی آشکار بر جوامع مغرب زمین سایه افکند و پوشیدگی، به تابویی برای زن امروزی دنیای غرب تبدیل شد.
با این حال و با موج جدید اسلام شناسی و اسلام خواهی در جهان که کشورهای غربی هم نتوانستند با وجود تلاشهای همه جانبه و به راه انداختن پروژههای اسلامهراسی و شیعههراسی، از شدت آن بکاهند، مردم مغرب زمین را مورد تاثیر خود قرار داد و در این بین، زنان و دختران اروپایی و آمریکایی به تدریج با حجاب و آثار و برکات آن آشنا شدند چه اینکه امروز میبینیم بسیاری از بانوان غربی با وجود محدودیتهای سختگیرانه در کشورهای خود، از پوشش روسری و حتی چادر استفاده میکنند و ابایی از این ندارند که در مقابل بر نداشتن حجاب، از تحصیل، کار و حتی حقوق اجتماعی محروم شوند.
این افراد گاهی در برنامههای تلویزیونی داخل و خارج ایران حضور مییابند و دلایل با حجاب شدن خود را شرح میدهند و اینکه چگونه راه سعادت و نجات را یافته اند و حاضر نیستند همچون کالایی ساده در مکاره بازار غرب، گوهر وجودی خود را در معرض خرید و فروش قرار دهند.
اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم امسال در اقدامی جالب و تحسین برانگیز، مجموعه نمایشگاهی «چرا با حجاب شدم» را در قالب طرح آرامش بهاری و به عنوان یکی از غرفههای خیمههای معرفت خود در بقاع متبرکه شاخص شهر کریمه اهل بیت(س) برپا کرده است.
در این مجموعه نمایشگاهی، پوسترهایی حاوی سخنان این زنان در بیان دلیل گرایش به اسلام و حجاب به نمایش گذاشته شده که مرور برخی از آنها خالی از لطف نیست.
آیدا یاشرویج، مبلغ شیعه بوسنیایی که در یک خانواده مسلمان سنی متولد شده و دارای شش خواهر و سه بردار است، در ۱۰ سالگی بازیگر تئاتر و غیر محجبه بود میگوید: «به صورت اتفاقی در مراسمی که مربوط به حضرت زهرا(س) بود حضور یافتم و مورد تاثیر این بانوی بزرگوار، حجاب اسلامی را برگزیدم؛ اکنون در رشته روانشناسی و معارف اسلامی مشغول به تحصیل در حوزه علمیه قم هستم. نعمت زندگی در ایران نعمت بزرگی است چرا که هر کس به راحتی میتواند حجاب را انتخاب کرده و در کنارش آزادی داشته و در کارهای اجتماعی مورد دلخواه خود وارد شود، زنان مسلمان ایرانی میتوانند به عنوان زنان نمونه جهان نقش ارزندهای در اشاعه فرهنگ حجاب داشته باشند».
با انتخاب حجاب هیچ محدودیتی احساس نمی کنم
سهیلا آرین
سهیلا آرین، از کودکی به آمریکا رفته، آنجا تحصیل و ازدواج کرده است؛ آنطور که خودش میگوید همیشه متمول بودهاند و در زندگیاش چیزی کم نداشته ولی یک روز که برای ورزش در پایین تپهای که منزلش در آن قرار گرفته بود میرفته، نوار موسیقی هر روزه اش را بر میدارد تا در حین پیاده روی گوش کند اما نوار مذهبی با نوار موسیقی اشتباه شده بوده و آنجا بود که سهیلا، آیهای از قرآن را میشنود و دگرگون میشود.
وی میگوید: «بعد از انتخاب حجاب حس کردم صاحب دارم، دوست دارم در مقابل این همه نعمتهایی که خداوند به من داده، بندگی او را بکنم چون واقعا تا آن لحظه که من حجاب را انتخاب نکرده بودم فهمیدم که زندگی نکردم، زندگی نکردم چون بندگی نکردم. من با انتخاب حجاب، هیچ احساس محدودیتی نمیکنم؛ احساس میکنم که یک قدم از زمین بالاتر رفتهام. وقتی که دفعه اول با حجاب به آمریکا برگشتم دوستانم به دیدنم آمدند، یکی از آنها در حضور جمع به من گفت سهیلا، این چیه روی سرت گذاشتی و من همان لحظه گفتم اینو میگی؟ این تاج بندگی منه، این حجاب منه، تاج بندگی من به عنوان یک زن شیعه مسلمان».
غرب باید با زندگانی اهل بیت(ع) آشنا شود
دایانا بیتی
دایانا بیتی، بانوی ۳۹ ساله شیعه شده آمریکایی است که در دبیرستانی در ایالت کلرادوی آمریکا، ریاضی تدریس میکند، درباره حجاب میگوید: «تا زمانی که حجاب را شخصا تجربه نکرده بودم، قادر به تحسینش نبودم. غرب هم باید با زندگانی و روش اهل بیت(ع) آشنا شود تا ظرفیت حقیقی اسلام را دریابد».
مونیکاهانگسلم دیگر بانویی است که در این نمایشگاه به دلایل و افکار او پرداخته شده؛ او ساکن اوسلوی نروژ است. این بانوی تازه مسلمان درباره اهمیت حجاب برای یک زن میگوید: «اسلام به کرامت و آزادی زن توجه شایانی داشته است. آزادی در نظر غربیها آن است که زن بدون لباس در خیابان راه برود در حالیکه این تعبیر نادرستی از آزادی است، معتقدم که اسلام آزادی واقعی را به زن داده است و به عقیده من حجاب نه تنها اهانت به زنان نیست، بلکه حجاب را برای راحتی زن امری ضروری به شمار میآورم».
«حسین(ع) نامی است که پس از شنیدنش شیعه شدم و حجابم را به هیچ قیمتی بر نمیدارم»؛ خانم ایوت گنزالس که بعد از مسلمان شدن نام زهرا را برای خود انتخاب کرده بانوی شیعه آمریکایی است که همراه همسر و فرزندانش به ایران مهاجرت کرده و در مشهد مقدس زندگی میکند.
ایمان باید همراه با دانش و علم نسبت به دین باشد
وی درباره مشکلات یک مسلمان در جامعه آمریکا میگوید: «وقتی با پوشش اسلامی به مدرسه میرفتم با برخورد نامناسب همشاگردیها و دیگر بچههای مدرسه مواجه میشدم و حتی گاهی اوقات در مسیر مدرسه، آب دهان بر روی من میانداختند و میگفتند اگر میخواهی اذیت نشوی باید حجابت را برداری و بدون پوشش وارد مدرسه شوی که البته پذیرش این موضوع برای من بسیار سخت بود؛ اعتقاد من بر این است که ایمان داشتن کافی نیست بلکه این ایمان باید همراه با دانش و علم نسبت به دین باشد تا بعدا حجابمان را برنداریم و دچار سردرگمی نشویم».
مریم فاضلی (ورونیکا)
مریم فاضلی (ورونیکا) بانوی شیعه آلمانی هم در مورد حجابش میگوید: «زیر این چادر مشکی هم ارزش پیدا کردم و هم کرامت؛ کرامتی که جز زیر این سیاهی جای دیگری پیدا نمیشود. من اوایل که مسلمان شده بودم نماز میخواندم و روزه میگرفتم ولی حجاب نداشتم به همین دلیل به آرامش هم نرسیده بودم؛ حجاب برای زن جهاد است و این یک مسئولیت است و فقط یک تکه پارچه به عنوان روسری نیست، این به دنیا نشان میدهد که ما مسلمان هستیم، حجاب برای من یک تولد دوباره بود از این رو دوباره شهادتین را گفتم و اشک ریختم؛ در قم و در کنار سفره اهل بیت(ع) بود که مذهب تشیع را درک کردم و زیباترین لحظه زندگی ام هم این است که چادر نماز برسر میگذارم و در مقابل درگاه خداوند دست نیاز دراز میکنم».
برای نخستین بار در مشهد مقدس حجاب فاطمی بر سر کردم
خانمهانسو کوهوشیون بانوی ژاپنی است که به مذهب تشیع گرویده و نام خود را به فاطمه هوشینو تغییر داده است. این بانوی شیعه میگوید: «من قبل از مسلمان شدن حجاب صحیحی نداشتم پس از اینکه با دین اسلام آشنا شدم حجاب خود را با روسری و مانتو اصلاح کردم که مورد مخالفت شدید اطرافیانم قرار گرفت، به دلیل شرایط سختی که داشتم مجبور شدم به ایران مهاجرت کنم؛ وجود شوهرم و مقام معظم رهبری از دیگر دلایل من برای مهاجرت به ایران بود. برای نخستین بار در مشهد مقدس، حجاب فاطمی یعنی چادر بر سر کردم و از اینکه این پرچم مشکی را که شهدا در این مورد در وصیت نامههای خود به آن تاکید بسیاری کردهاند را به خوبی توانسته ام حفظ کنم بسیار خرسند و شادمان هستم. ابتدا چادر سر کردن برایم سخت بود ولی الان دیگر نمیتوانم از آن جدا شوم. چادر به من فهماند نگاه دیگران مهم نیست، نگاه خداوند مهم است. حجاب فقط برای دین اسلام نیست، یک ارزش بشری است و اگر حجاب و عفاف نداشته باشیم، در واقع حرمت خداوند را میشکنیم و در نتیجه حرمت خودمان هم شکسته میشود».
لیلا حسین
لیلا حسین نام زنی است که در مصاحبهای گفته بود به خاطر شیفتگی به زیباییهای حجاب، از دین یهود به دین اسلام مشرف شده و حجاب کامل را برگزیده است. او چند سالی است که به اسلام گرویده در حالیکه در جامعهای یهودینشین زندگی میکرده است.
لیلا حسین میگوید: «هرچند ما با نوعی تنفر نسبت به مسلمانان بزرگ شده بودیم اما همیشه شیفته زنان محجبه بودم و آنها را خیلی پاک و باوقار میدیدم؛ از نظر من آنها زیبایی خاص خودشان را داشتند. در قرآن و بسیاری از سنتهای پیامبر اکرم(ص) به اهمیت حجاب و شناخته شدن به عنوان مسلمان برای کسب احترام اشاره شده است و من حاضر نبودم که آن را کنار بگذارم چرا که برای من
چیزی بیشتر از پوشیدن لباس است».
|