ورود |عضويت
  فرهنگ و اجتماع

رشوه(2)

اقسام رشوه

        1. رشوه در حكم كه همان رشوه به قاضی است:[۱۰]

رشوه بزرگترین آفت دستگاه قضا است و چنانچه قاضی به رشوه خواری روی آورد، هرج و مرج و بی عدالتی، یاس از قضات و هیئت حاكمه سراسر جامعه را فرامی گیرد. ظرافت و حساسیت امر قضاوت به گونه ای است كه در روایات اسلامی «رشوه در قضاوت، كفر به خداوند معرفی شده است».

در تعلیمات اسلامی راه هایی نیز برای پیشگیری از رشوه گرفتن قاضی بیان شده است. اسلام حتی برای این كه قاضی گرفتار رشوه های مخفی و ناپیدا نشود به وی دستور می دهد كه شخصا به بازار نرود تا مبادا تخفیف قیمت ها به طور ناخودآگاه در قضاوت قاضی تاثیر بگذارد.

امام علی علیه السلام در نامه به مالك اشتر یكی از راه های جلوگیری از رشوه خواری قاضی را چنین بیان می دارد: «پس از انتخاب قاضی هر چه بیشتر در قضاوت های او بیندیش و آنقدر به او ببخش كه نیازهای او برطرف گردد و به مردم نیازمند نباشد و از نظر مقام و منزلت آن قدر او را گرامی دار كه نزدیكان تو به نفوذ در او طمع نكنند تا از توطئه آنان در نزد تو در امان باشد».

2. رشوه در غیر حكم:

به این شكل كه به حاكم یا مدیركل یا استاندار مالی می دهند تا با حمایت او ظلم كند یا مرتكب خلافی گردد.[۱۴]

در واقع رشوه، پدیده ای اجتماعی و ناشی از واقعیت هایی است كه در یك نگاه اقتصادی محصول ساختارهای غلط اداری است و از شیوع نوع خاصی از فساد در دستگاههای دولتی حكایت دارد. البته فساد مالی دولت ها و حكومت ها در زمره اندوهبارترین فرازهای مطالعات مربوط به تاریخ تحولات سیاسی اجتماعی است و این امر دارای سابقه ای طولانی در تاریخ معاصر ایران است.

3. رشوه برای دفع ظلم و رسیدن به حق قانونی خود:

اگر راشی (رشوه دهنده) واقعا ذی حق باشد و احقاق حق، موقوف به پرداخت وجهی باشد به گونه ای كه اگر نپردازد، استیفای حقش ممكن نبوده و در نتیجه ضرر بزرگی متوجه او خواهد شد، در این صورت به دلیل قاعده نفی ضرر، چنین بخششی از باذل، جائز و از گیرنده حرام است. مطابق روایتی از امام موسی بن جعفر علیه السلام رشوه دادن صرفاً برای رد ظلم ماموران دولتی جایز است.

ممكن است برخی تصور كنند كه در شرایطی مثل انجام سریع كارها و دریافت خدمات بهتر یا ترس از انجام نشدن كار و یا مواجهه با گرفتاری ها، پرداخت رشوه مانعی ندارد، در حالی كه مراجع عظام، توهم اضطرار در چنین شرایطی را مجوز انجام رشوه نمی دانند.

عوامل گرایش به رشوه و رشوه خواری

ایمان ضعیف

مهمترین دلیل گرایش به این گناه كبیره، ضعف ایمان و عدم آراستگی به زیور تقوا و پرهیزگاری است. شخص باایمان به دلیل توكل بالایی كه به رحمت الهی دارد، مطمئن است كه خداوند مشكلات اقتصادی او را به نحو احسن برآورده می كند و دیگر نیازی به دست یازیدن به گناه رشوه ندارد. همچنین شخص باتقوا از نیروی قناعت ورزی برخوردار است و همین نیرو وی را از حرص و طمع و در نتیجه افتادن در دام رشوه رهایی می بخشد.

سودجویی و منفعت طلبی

انسان، دارای غریزه منفعت طلبی است و همواره در راستای منافع خود حركت می كند. اموری مانند انجام سریع و خارج از نوبت كار، علاقه به زراندوزی و دستیابی به پول بیشتر در معاملات، فرار از مجازات یا فرار از پرداخت مالیات و... ریشه در غریزه منفعت طلبی افراد دارد و رشوه از ابزار دستیابی آنها به این گونه اهداف است.

مشكلات اقتصادی كاركنان

پایین بودن سطح حقوق كاركنان و عدم تامین مالی یكی از زمینه های رشوه در ادارات است.

موانع اداری

وجود قوانین دست و پاگیر در ادارات نیز از عمده دلایل گرایش كارمندان ادارات به رشوه خواری است.

جهل

گاه قبح رشوه برای شخص روشن نیست اما اغلب قبح آن معلوم است و به تدریج كه افراد از طریق رشوه به آسانی مشكلات خود را مرتفع می سازند، قبح آن نیز فرو می ریزد و دیگر كسی نسبت به آن اعتراض نمی كند.

ره آورد رشوه برای فرد و جامعه

موضوع رشوه و آثار زیانبار آن، از دو جنبه فردی و اجتماعی قابل بررسی است. در بعد فردی علاوه بر اینكه شخص خاطی، در هر دو جهان مورد لعن و غضب خداوند متعال قرار می گیرد در زندگی دنیوی نیز از آسیب های ناشی از این عمل ناپسند مصون نخواهد بود.

1.       شخص رشوه خوار نمی تواند از اموالی كه از طریق رشوه كسب كرده، در راه خدا انفاق كند چرا كه تنها از متقین پذیرفته می شود.

2.       بركت از مال رشوه خوار برداشته می شود. امام كاظم علیه السلام در این زمینه می فرماید: «مال حرام زیاد نمی شود و اگر بیفزاید، برای صاحبش مبارك نمی گردد و در هر راهی آن مال را صرف كند، اجری به او نمی رسد».[۱۸]

3.       طبق حدیثی از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله «عبادات او قبول نمی شود و دعاهایش به اجابت نمی رسد».[۱۹]

4.       و در حدیثی از امام صادق علیه السلام می خوانیم: «اثر كسب های حرام در فرزندان به مرحله بروز و ظهور می رسد».[۲۰]

5.       همچنین رشوه خوار از امنیت روانی و آرامش خاطر برخوردار نیست. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «هیچ گروهی گرفتار رشوه نشدند مگر آنكه گرفتار ترس و اضطراب و نگرانی شدند».[۲۱]

جنبه دیگر رشوه كه به مراتب اهمیت فزونتری دارید، بعد اجتماعی آن است.

 

1.       رشوه، پایه های عدالت اجتماعی را سست و متزلزل می سازد و از آنجا كه پایداری و پویایی هر جامعه ای بر اساس عدل استوار است، به هر میزان كه از عدالت كاسته شود، ظلم و جور جامعه را فرامی گیرد.

2.       بدیهی است كه اگر باب رشوه گشوده شود، قوانین كه قاعدتاً باید حافظ منافع طبقات ضعیف باشد، به نفع طبقات قدرتمند بكار می افتد. طبعاً در چنین فضای ناعادلانه ای، ضعفا از هیئت حاكمه و نظام اجرایی و اداری كشور مایوس و دلسرد می شوند و همین امر به تدریج باعث سلب اعتماد عمومی در میان اقشار مختلف جامعه خواهد شد.

3.       رشوه خواری عملی نیست كه تنها به پرداخت پول، كالا و یا امتیازی منتهی شود بلكه به تدریج به نظامی پیچیده مبدل می شود كه در آن شبكه های خاصی از روابط و همدستی ها عمل می كنند و ره آورد آن، كسب ثروت های یك شبه، نائل شدن به منصب های مختلف سیاسی، تجاری و... خواهد بود. بنابراین امكانات و دارایی های یك كشور در اختیار عده ای محدود قرار می گیرد كه به راحتی قادر به عبور از قوانین و تضییع و پایمال ساختن حقوق دیگران خواهند بود.

4.       كندشدن چرخ های سازندگی و توسعه: شیوع رشوه خواری در جامعه علاوه بر از بین بردن امنیت اقتصادی، حقوقی و اخلاقی مانع بزرگی است بر سر راه سازندگی و توسعه. چرا كه وجود رشوه در یك نهاد اداری با كارآیی و بازدهی آن رابطه عكس دارد و اگر كارگزاران و متولیان امر به جای ابتكار، خلاقیت و ارائه برنامه های مفید به رشوه خواری روی آورند، موتور تولید و توسعه از حركت بازایستاده و جامعه به سمت ركود اقتصادی كشیده می شود.

رشوه در قرآن

در قران ایاتی وجود دارد که به صورت صریح رشوه و رشوه دادن را گناه و حرام می داند و ایاتی نیز وجود دارد که در ان ها سفارش شده است که مال و ثروت خود را از طریق نامشروع کسب نکنید و کسب مشروع درامدی است که به واسطه تجارت و کسب و کار بدست می اید.

 

وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ.

اموال یکدیگر را به باطل (و ناحق) در میان خود نخورید و برای خوردن قسمتی از اموال مردم به گناه، (قسمتی از) آن را به قضات ندهید . در حالی که می دانید . ( سوره بقره، آیه 188 )

 

یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَینَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِیمًا.

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اموال یکدیگر را به باطل ( و از طرق نامشروع ) نخورید مگر اینکه تجارتی با رضایت شما انجام گیرد. و خودکشی نکنید! خداوند نسبت به شما مهربان است.

رشوه در احادیث

رسول اکرم ( ص ) : خدا لعنت کند رشوه گیر و رشوه پرداز و کسی را که دلال میان آنها است; از رشوه گرفتن دوری کنید که این کار بمنزله کفر محض است و شخص رشوه خوار از رحمت خدا بدور می باشد.( بحارالانوار، ج 24، ص 9  ).

 

رسول اکرم ( ص ) : کسانی را که مردم به علم آنها احتیاج دارند و آنان در مقابل از آنها رشوه می خواهند، لعنت کرده است .( وسایل الشیعه، ج 18، ص 163  ).

 

رسول اکرم ( ص ) : هدیه گرفتن زمامدار و رئیس از دیگران حرام است و رشوه گیری حاکم شرع و قاضی، کفر است.( کنزالعمال، ج 6، ص 112 ).

 

امام صادق (ع) : رشوه در قضاوت کفر به خداوند است . ( وسائل الشیعه، ج 18، ص 162; معانی الاخبار، ج 6، ص 114  )

 

امام علی (ع) : پیشینیان شما از ایـن رو بـه هـلاكت و تباهى در افتادند كه مردمان را از حقّ ( شان ) بازداشتند و آنان ( ناچار با رشوه ) آن را خریدند و آنان را به ارتكاب باطل و نادرستى واداشتند و مردم هم از آن پیروى كردند . (نهج البلاغة : الكتاب 79 منتخب میزان الحكمة : 236 )

http://www.tasnimnews.com/Home/Single/806272

http://www.taraznews.com/content/74631

http://eslamomosalman.blogfa.com/tag/

http://wiki.ahlolbait.com

 

پنج شنبه 06 اردیبهشت ماه 1403
  نظرسنجي
نظر شما درباره وبگاه حوزه نمایندگی ولی فقیه چیست؟

 

تعداد جوابها : 795

عالی : 30%
خوب : 1%
متوسط : 1%
ضعیف : 68%

  ارسال  
  كاربران بر خط
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 21
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 21

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 2105526
Visitors بازديد هاي امروز: 752
Visitors بازديد هاي ديروز: 1442

فعال در اين زمان كاربران فعال:
با ذکر منبع بلامانع است
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا