ورود |عضويت
  اهل‌بیت

امام سجاد علیهالسلام

دورانی كه امام سجاد(ع) در آن زندگی می كرد، همه ارزش های دینی دستخوش تحریف و تغییر امویان قرار گرفته بود و احكام اسلامی بازیچه دست افرادی چون ابن زیاد، حجاج و عبدالملك بن مروان بود. حجاج عبدالملك را مهم تر و برتر از رسول خدا(ص) می شمرد و برخلاف نصوص دینی ازمسلمانان جزیه می گرفت و با اندك تهمت و افترایی مردم را به دست جلادان می سپرد.

در سایه چنین حكومتی آشكار بود كه تربیت دینی مردم تا چه اندازه تنزل كرده و ارزش های جاهلی چگونه احیا شده است(1)؛ به طوری كه دو خطر بزرگ جامعه اسلامی را تهدید می كرد:

 

فرهنگ های متنوع بیگانه

خطر تجمل پرستی

از این رو لازم بود در زمینه علمی كاری انجام شود تامسلمانان به اصالت فكری و شخصیت قانون گذاری ویژه خود كه از كتاب و سنت در اسلام الهام می گیرد، واقف گردند. در اینجا ضرورت یك حركت اجتهادی (اطلاع رسانی قوی) به نظر می رسید تا در چهارچوب تعالیم اسلامی، افق فكری مسلمانان گسترش یابد و بذر اجتهاد و تلاش ازبرای یافتن راه حق در دل آن ها افشانده شود و این كاری بود كه امام سجاد(ع) بدان دست یافت

خطر دوم ناشی از پیشامد امواج رفاه و آسایش در جامعه اسلامی بود كه عشق سوزانی راكه از ارزش های اخلاقی و پیوندهای روحی در مسلمانان پدید آمده بود را خاموش می كرد

امام علی بن الحسین(ع) این خطر را احساس كرد و فهمید كه جامعه دچار انحراف شده و روحیه رفاه طلبی و فساد سیاسی و اخلاقی و اجتماعی آن را در محاصره قرار داده و از نظر سیاسی هیچ روزنه ای برای تنفس وجود ندارد، بنابراین امام سجاد(ع) توانست از دعا برای بیان بخشی از عقاید خود استفاده كند و بار دیگر تحركی در جامعه برای توجه به معرفت و عبادت و بندگی ایجاد كند. امام(ع) در این سنگر قدرت بس شگرف تصویرهای روشنی ازجامعه اسلامی و وظیفه مسلمانان را در برابر كفرگویان معین می كند و مبارزه آنان را با منكرات مطرح می سازد

 

دعای او نشان دهنده این مطالب است كه در هر حال ولو این كه همه امكانات مبارزه از یك نفر گرفته شود و به فرض این كه تنها هم باشد، باز هم مسئولیت تلاش و كوشش از او سلب نمی گردد و باید از دعا به عنوان حربه مبارزه در راه حق استفاده شود

 

 

انجیل اهل بیت

صحیفه سجادیه از گنجینه های ارزشمند دعاهای امامان(ع) است كه در بردارنده برخی از دعاهای حضرت سجاد(ع) است.

صحیفه سجادیه كانونی از معارف بلند الهی در ابواب مختلف است و در یك ارزیابی واقع بینانه می توان آن را ابزار رسای فرهنگی برای مقابله با هجوم فرهنگی دانست كه خلفای ناشایست باب آن را گشوده بودند. بی تردید اگر این حركت ارزشمند فرهنگی در كنار گستره فرهنگی دیگر امامان نبود، این مهاجمان فرهنگی اثری از اسلام ناب محمدی(ص) باقی نمی گذارند. اهل دانش اذعان دارند كه كتاب صحیفه سجادیه از نظر جایگاه ارزشی سومین كتابی است كه در صدر اسلام پس از قرآن كریم و نهج البلاغه پدید آمده و مانند نسیم صبا در اطراف و اكناف عالم منتشر شده و از این رو مردم آن را مورد اهتمام و توجه قرار داده اند. سراسر این كتاب پر ازحقایقی است كه خداوند سبحان هنگام خلوت آن را بر زبان آن حضرت(ع) روان ساخته است و هر كتاب دیگری كه در این فن تنظیم یافته از این كتاب بهره و نصیبی برده است. به طوری كه دیگر دانشمندان كتب ادعیه خود را بر مبنای دعاهای این صحیفه به رشته تحریر درآورده اند

دعاهای صحیفه علاوه بر حسن بلاغت و كمال فصاحت بر عالی ترین مضامین و عبارات و علوم الهی مشتمل است. زیبایی، شكوه وقدرت روحی كه در تعبیرات روح پرور آن به كار رفته و طرق مختلفی كه در اوقات گوناگون در مقام فروتنی و توسل در پیشگاه الهی و درود وثنا برخداوند انتخاب شده، خود بالاترین شاهد و دلیل است بر این كه صدور آن از مقام امام معصوم(ع) قطعی است و احدی دست رد و انكار بر آن ننهاده و نام آن شهره آفاق است و فروغش بر اكناف جهان گسترده تا آنجا كه هرگز شك و تردید در آن راه ندارد وگوهری است از معدن علوم امام سجاد(ع). بنابراین به خاطر جایگاه والایش بزرگان علم و ادب سه نام بر آن گذارده اند كه گویای جایگاه رفیع این كتاب عظیم الشأن است: 1- اخت القرآن 2-انجیل اهل بیت(ع) 3- زبور آل محمد(ص)صحیفه سجادیه هر چند سراسر دعا و نیایش است و تمام مطالب آن به عنوان راز و نیاز انسان با پروردگار خویش ارائه شده، ولی تأمل و تحقیق در گستره مفاهیم و معارف آن به وضوح نشان می دهد كه دعاهای آن فراتر از مناجات های فردی و راز و نیازهایی است كه یك انسان در خلوت تنهایی خود و در بحران مشكلات زندگی، با خدای خویش دارد.

 

مناجات های صحیفه در حقیقت نجوای علم و اخلاق و عقیده وسیاست است با روح موحدان و مناجاتیانی كه در محراب عبادت و میدان جهاد و صحنه مبارزه با شیطان های درونی و برونی حضور دارند

امام سجاد(ع) از محراب نیایش مكتبی سرشار ازآموزش و پرورش پدید آورد و با پست ترین خصلت ها و ارزنده ترین اندیشه ها را با لطافت وعطر مناجات درهم آمیخته و شیفتگان جمال حق را تا جایگاه شناخت حقایق اوج داده است.

صحیفه مدرسه ای است كه معلم آن امام چهارم(ع) است و این معلم است كه با این كتاب جهانیان را در تمام اعصار درس می دهد و هر كس را در حد توان و قدرتش و به اندازه تكلیف و استعدادش به مقامی كه باید برسد می رساند. صحیفه دریای پرخروش فیض الهی است كه لؤلؤ و مرجانش از شمار بیرون و اشیای پرقیمتش ازحد شمارش خارج است.

صحیفه آفتاب پر حرارت الهی است كه از مشرق وجود حضرت زین العابدین برای تربیت وجود انسان ها طلوع كرده و تا ابد از فروغ بخشی باز نخواهد ماند

هدایت و استراتژی در ارتباطات

تبلیغ و رساندن پیام وحی به ژرفای جان انسان ها و استراتژی در ارتباطات از آشكارترین وظایف هر امام وپیشوای الهی است. امام سجاد(ع) همان مسئولیتی را دارا بود كه امیرالمؤمنین(ع) برعهده داشت. رسالت ها و وظایف امامان در اصل و بنیان با هم برابر است ولی شرایط و مقتضیات زمان و نیازهای مردم هر عصر متفاوت است. تفاوت شرایط و مقتضیات نمی تواند اصول را جابجا كند و آن ها را از ارزش و اعتبار ساقط نماید، ولی می باید شیوه ها و روش ها را تغییر داد. به عنوان مثال علی بن ابی طالب(ع) وظیفه داشتند تا با ظلم و انحراف مبارزه كند و خلافت به حق خویش را به مردم بشناساند و رهبری امت اسلامی را به سوی نظام عقیدتی، سیاسی واخلاقی اسلام ناب برعهده گیرد و همین رسالت ها را حسن بن علی(ع) و حسین بن علی(ع) نیز برعهده داشتند در حالی كه واقعیت اسناد و مدارك تاریخ نشان می دهد كه هر یك ازاین امامان روش ویژه ای را در ایفای رسالت و مسئولیت یگانه خود اتخاذ كردند. این در حالی است كه عقیده و پیام وهدف آن ها كم ترین تمایزی با یكدیگر نداشته است.

تاریخ نشان می دهد كه شیعیان در عصر امامت امام سجاد(ع) با جراحت های سنگینی كه از روزگار غصب خلافت وجنگ صفین و نهروان و جمل و روزگار حاكمیت معاویه و یزید و نیز شهادت حسین بن علی(ع) و یارانش بر روح خویش احساس می كردند، مجالی برای نبردی دوباره با دستگاه اموی نداشتند.

فشارهای روزافزون دستگاه خلافت و نافرجامی قیام های توابین بذر یأس و ناامیدی را در روح ها پراكنده بود. در چنین شرایطی امام سجاد(ع) اجازه نداشت كه به طور رسمی و علنی مانند امام باقر(ع) و امام صادق(ع) به تعلیم و آموزش پیروان خود بپردازد و نه امكان آن را داشت تا مانند علی ابن ابی طالب(ع) قوایی را علیه دستگاه اموی گردآورد. این دو مشكل در میدان فرهنگ و سیاست و جامعه می توانست برای مدتی طولانی اندیشه و معارف شیعی را مورد غفلت قرار دهد تا آن را به بن بست رسیده، معرفی كند

هنر رهبری در هدایت و تبلیغ جامعه اقتضا می كرد كه استراتژی امام سجاد(ع) در ارتباطات باید عالی ترین نوع باشد(6) بنابراین روش مبارزه صحیح را انتخاب كرد و آن تشكیل و احداث مركز اطلاع رسانی جهانی الهی بود كه بتواند از كانال آن چهره انقلاب كربلا وپیام اسلام الهی را به تصویر بكشد و گفتار امام(ع) در آن فریادی است به همه تاریخ كه در هر شرایط و باه هر شكل و هر امكانی كه در اختیار هست، حرف حق را باید زد و نهضت و انقلاب را باید پاسداری كرد ودر هیچ شرایطی این مسئولیت سلب نخواهد شد.

__________________

http://kolbehhamid.blogspot.com

 

پنج شنبه 09 فروردین ماه 1403
  نظرسنجي
نظر شما درباره وبگاه حوزه نمایندگی ولی فقیه چیست؟

 

تعداد جوابها : 299

عالی : 79%
خوب : 2%
متوسط : 3%
ضعیف : 16%

  ارسال  
  كاربران بر خط
كاربران فعال بازديد كنندگان فعال :
Visitors بازديد ها: 14
Members اعضاء: 0
مجموع كاربران مجموع: 14

بازديد ها بازديد ها :  
Visitors بازديد هاي كل: 2057753
Visitors بازديد هاي امروز: 2123
Visitors بازديد هاي ديروز: 889

فعال در اين زمان كاربران فعال:
با ذکر منبع بلامانع است
پرتال سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان
Ariana Informatics Group - گروه داده ورزي آريانا