سیدمرتضی در کتاب الفصول المختاره من العیون و المحاسن بنقل از استادش شیخ مفید، این روایت را ذکر کرده: روزی مامون خدمت امام رضا علیه السلام عرض کرد: «مرا از بزرگ ترین فضیلت امیر المومنین که قرآن بر آن دلالت دارد، آگاه فرمایید». امام رضا فرمودند: «فضیلت امیرالمومنین در مباهله است. خداوند می فرماید: فقل تعالوا ندع ابناءنا و ابناءکم و نساءنا و نساءکم و انفسنا و انفسکم.
آنگاه رسول خدا حسن و حسین را فراخواند، این دو بزرگوار ابناء او بودند. فاطمه را خواند، پس در مقام نساء پیامبر بود. و امیر المومنین را خواند، پس به حکم خداوند، ایشان نفس و جان پیامبر بود. به تحقیق ثابت است که احدی از مخلوقات، اجلّ و افضل از پیامبر نیست، پس به حکم خداوند ثابت می شود که احدی با فضیلت تر از نفس رسول خدا نخواهد بود».
سپس مامون این اشکال را بیان کرد که در آیۀ مباهله مراد از "نساء"، حضرت فاطمه است گرچه به صیغۀ جمع آمده لذا می توان تصور کرد که مراد از "انفس" نیز شخص پیامبر باشد نه امیر المومنین. امام رضا علیه السلام در پاسخ به این اشکال بیان فرمودند که در آیۀ از کلمۀ "ندع" استفاده شده، یعنی بیایید از ابناء، نساء و انفسمان دعوت کنیم. مسلم است که دعوت کننده باید غیر از دعوت شده باشد، یعنی صحیح نیست که انسان، خودش را دعوت به امری نماید.لذا ثابت می شود که مقصود از انفس، شخصی غیر از پیامبر می باشد.
در پایان مطلب، ذکر این نکته ضروری است که آیۀ مباهله از بهترین ادلۀ اثبات خلافت حضرت علی علیه اسلام بعد از پیامبر می باشد. چراکه از آیۀ مباهله به طور قطع دانسته می شود که پیامبر، علی را بعنوان نفس و جان خویش معرفی کرده و به اعتقاد شیعه و سنی، هیچ فرد دیگری در این فضیلت با علی شریک نیست. مقدمه دوم استدلال هم این است که مقدم داشتن مفضول بر افضل، عقلا قبیح است چنانکه ابن تیمیه، بنیان گذار وهابیت، نیز در منهاج السنه بر این عقیده است. لذا ثابت می شود که شخص افضل، لایق و مستحق خلافت پیامبر است.
منبع: منبع: جواهر الکلام، سید علی میلانی ج3ص315.
http://sud-qur.blogfa.com/post/45